#14 Storebæltsbroen

Test
Test
#14 Storebæltsbroen
Loading
/

Download episoden her.

Hej, og velkommen til ”Dansk i ørerne”. I denne episode vil jeg fortælle om Storebæltsbroen. Du kan finde teksten til episoden på podcastens hjemmeside, www.danskioererne.dk.

Storebæltsbroen er den bro, der forbinder Sjælland og Fyn. Storebæltsbroen er en del af Storebæltsforbindelsen. Storebæltsforbindelsen dækker over både tunellen og de to broer. Halvvejs mellem Sjælland og Fyn ligger nemlig den lille, ubeboede ø ”Sprogø”, og derfor består Storebæltsbroen faktisk af to broer: en fra Sjælland til Sprogø, og en fra Sprogø til Fyn. Broen fra Sjælland til Sprogø kaldes også for ”højbroen” eller ”østbroen”. Broen fra Sprogø til Fyn kaldes for ”lavbroen” eller ”vestbroen”. Togforbindelsen åbnede i år 1997, mens vejforbindelsen åbnede året efter, i år 1998. Storebæltsforbindelsen er i alt 17 km lang. Der kører omkring 12 millioner køretøjer på Storebæltsbroen hvert år.

Højbroen er 6.790 meter lang og konstrueret som en hængebro. Dermed er det den 5. længste hængebro i verden. På de danske 1000-kronesedler kan man se en illustration af højbroen. Højbroens stigning er for høj til at toge kan køre over den. Derfor kører togene i stedet under vandet, igennem en tunnel, på denne strækning. Østtunnellen blev bygget i år 1988-1996. Tunnelen er 8.024 meter lang, og der løber to togspor igennem den. Tunnelen ligger dybt under havbunden. På det dybeste punkt ligger tunnelen 75 meter under havoverfladen. Lavbroen er 6.611 meter lang og består faktisk af to parallelle broer: en til jernbane og en til biler.

Allerede i starten af 1900-tallet begyndte man at diskutere muligheden for at bygge en bro mellem Fyn og Sjælland. I 1936 var der faktisk et ingeniørfirma, der lavede et designforslag og et budget, men 2. verdenskrig satte en stopper for planerne. Efter krigen nedsatte regeringen en kommission, der skulle fortsætte med at undersøge mulighederne for en broforbindelse mellem Fyn og Sjælland. I 1959 udkom kommissionens redegørelse, og her anbefalede kommissionen at man skulle bygge en bro mellem de to landsdele. Herefter udskrev regeringen en konkurrence, hvor den ingeniørvirksomhed med det bedste forslag, kunne vinde 200.000 kroner. Grundet økonomisk nedgang og politisk uenighed, blev der dog ikke igangsat noget byggeprojekt efter konkurrencen. Først mere end 25 år efter kommissionens afslutning satte Folketinget gang i projektet, og virksomheden bag Storebæltsbroen blev stiftet. Første spadestik til byggeriet blev foretaget af den daværende transportminister den 23. juni 1988. Dronning Magrethe indviede broen den 14. juni 1998, ved at køre over den i en af kongehusets limousiner.

Det kostede 21,4 milliarder kroner at bygge Storebæltsforbindelsen. Cirka halvdelen af pengene blev brugt på togforbindelsen, mens den anden halvdel blev brugt på vejforbindelsen. Det er en statsejet virksomhed, der har bygget Storebæltsforbindelsen, og som også sørger for vedligehold af broen i dag. Virksomheden lånte penge til byggeriet af den danske stat. Det blev dengang besluttet at indføre brugerbetaling på Storebæltsbroen, for at virksomheden var i stand til at betale lånet tilbage. Det er ret særligt, at der er brugerbetaling på Storebæltsbroen. Det er nemlig den eneste vej i Danmark, som man skal betale for at køre på. Hvis man ejer en bil, betaler man nemlig ”grøn ejerafgift” til staten, og den afgift bliver brugt på at vedligeholde og udbygge det danske vejnet. Det koster 250 kr. for en almindelig personbil at køre over Storebæltsbroen. Politikerne lovede dengang, at når lånet var betalt ud, ville brugerbetalingen forsvinde. Men folketinget har flere gange trukket penge ud af storebæltsvirksomheden til andre infrastrukturprojekter i Danmark, og derfor tager det længere tid at betale lånet ud, end forventet. Virksomheden skylder stadig 9,8 milliarder kroner til staten.

I år 2009 byggede man syv vindmøller i havet, lige nord for Sprogø. Disse vindmøller producerer så meget energi, at det dækker hele Storebæltsbroens energibehov. Dermed blev virksomheden bag Storebæltsforbindelsen den første danske virksomhed, der var CO2-neutrale.

Sommetider bliver Storebæltsbroen brugt til andet end bare transport. Tidligere har man bl.a. afholdt motionsløb på Storebæltsbroen. Til sommer skal der afholdes en helt særlig sportsbegivenhed på Storebæltsbroen: en del af en af Tour de France’s etaper cykles hen over Storebæltsbroen!

Det var alt for denne episode. Jeg håber du er blevet klogere på Storebæltsbroen. Du kan støtte podcasten på www.buymeacoff.ee/danskioererne.dk. Tak fordi du lyttede med!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*