#78 Dansk cykelkultur

Test
Test
#78 Dansk cykelkultur
Loading
/

Hej, og velkommen til ”Dansk i ørerne”. I denne episode vil jeg fortælle om den danske cykelkultur. Man skal nemlig ikke have opholdt sig mange minutter i en dansk by, før man opdager at danskerne er rigtig glade for deres cykel! Du kan finde teksten til episoden på podcastens hjemmeside. På www.buymeacoff.ee/danskioererne kan du støtte podcasten, finde ordlister til episoderne, downloade episoderne og lytte til niveau 2-udgaven, hvor jeg taler i almindeligt tempo.

Danmark er verdenskendt for sin cykelkultur, og cykling er en integreret del af dagligdagen for rigtig mange danskere. I Danmark cykler folk i alle aldre, og cyklen er ikke bare et transportmiddel, men også en vigtig del af den danske identitet. Cykelkulturen i Danmark har rødder, der rækker mere end 100 år tilbage i tiden. Cyklen kom til Danmark i slutningen af 1800-tallet. Til at starte med var det især overklassen, der tog cyklingen til sig. Cykling blev nemlig anset som en moderigtig fritidsaktivitet. I 1890’erne blev der udviklet mere praktiske cykelmodeller, som gjorde cykling tilgængelig for den brede befolkning. Herefter blev cyklen hurtigt populær som transportmiddel. I løbet af den første halvdel af det 20. århundrede blev cyklen danskernes foretrukne transportmiddel, især fordi biler var meget dyre og dermed ikke tilgængelige for de fleste danskere.

Under både 1. og 2. verdenskrig spillede cyklen en afgørende rolle som transportmiddel på grund af mangel på brændstof. I 1950’erne og 1960’erne fik flere almindelige familier mulighed for at købe en bil, og i den periode cyklede danskerne mindre. Men efter oliekrisen i 1973, da oliepriserne steg drastisk, blev cyklen igen populær.

En af de væsentligste grunde til, at cykling er så udbredt i Danmark, er den omfattende cykelinfrastruktur. Danmark har over 12.000 kilometer cykelstier, som er spredt over hele landet. Cykelstierne er designet til at være sikre og komfortable, og de er ofte adskilt fra biltrafikken ved hjælp af kantsten eller en forhøjet cykelbane. Ved mange vejkryds er cykelstierne markeret med brede blå bånd, som gør cyklisternes tilstedeværelse mere synlig for bilister, og cyklister har ofte deres egne lyskryds. I mange byer, især København, er cykelstierne et dominerende træk i bybilledet. København har over 400 kilometer cykelstier, og byen har investeret massivt i at forbedre og udvide cykelinfrastrukturen. Dette gør det muligt for cyklister at navigere sikkert gennem byen, selv i travle områder.

Ud over cykelstier i byerne har Danmark også et omfattende netværk af nationale og regionale cykelruter, som giver mulighed for længere ture gennem naturskønne landskaber. Disse ruter er populære blandt både danske og udenlandske cykelturister.

En anden vigtig faktor, der understøtter cykelkulturen i Danmark, er integrationen af cykler i det offentlige transportsystem. I mange byer er det muligt at tage sin cykel med på tog og busser, hvilket gør det lettere at kombinere cykling med længere rejser. S-togene i København tilbyder fx gratis cykeltransport, og mange busselskaber tillader også cykler mod en lille ekstra betaling.

Selvom Danmark er kendt for sin cykelkultur, er der stadig udfordringer. I de seneste årtier er antallet af cyklede kilometer faldet. I 1990 cyklede danskerne i alt 3,43 milliarder kilometer, men i 2020 var dette tal faldet til 2,85 milliarder kilometer, et fald på næsten 17%. Dette fald skyldes flere faktorer, herunder øget biltrafik, længere afstande til arbejde og skole, og en stigende følelse af utryghed blandt cyklister. Trafikken er blevet mere intens, og med flere og større biler på vejene føler nogle cyklister sig mindre sikre. Der er brug for konstant politisk opmærksomhed på dansk cykelkultur, for at vende denne udvikling. Desuden kan elcykler spille en afgørende rolle i at få flere danskere til at vælge cyklen frem for bilen. Elcykler gør det muligt at transportere sig længere afstande med mindre anstrengelse, og elcykler er især populære for folk med lidt længere afstand til arbejde og cyklister, der bor i områder med mange bakker. De fleste ladcykler er også med el.

Et af de mest bemærkelsesværdige aspekter ved cykelkulturen i Danmark er, hvordan den er blevet en naturlig del af hverdagen for folk i alle aldre og samfundslag. I Danmark er det ikke usædvanligt at se både børn, unge, voksne og ældre cykle rundt i byerne. Det er også almindeligt at se folk i alle samfundslag, også forretningsfolk og folketingspolitikere, vælge cyklen som deres foretrukne transportmiddel. Selv kongefamilien kan sommetider ses cykle rundt i København.

En del af denne kultur er, at cykling ikke er forbundet med økonomisk status. I mange andre lande kan det at cykle blive set som et tegn på, at man ikke har råd til en bil, men i Danmark er cykling en praktisk og respektabel transportform, der bruges af folk i alle indkomstgrupper. Ifølge en undersøgelse foretaget af Danmarks Tekniske Universitet er de mest dedikerede cyklister i Danmark dem, der tjener mellem 400.000 og en halv million kroner om året. Dette viser, at cykling i Danmark er forbundet med livsstilsvalg snarere end økonomiske nødvendigheder.

Cykelkulturen i Danmark understøttes også af en stærk tradition for trafikuddannelse i skolerne. Børn lærer tidligt at cykle, og de får undervisning i trafikregler og sikker cykling som en del af deres skolegang. Dette fokus på sikker cykelkultur kan også ses i danskernes stigende brug af cykelhjelme. Fra 2004 til 2022 er brugen af cykelhjelme blandt alle cyklister steget fra 6% til 50%, og blandt skolebørn er tallet steget fra 33% til 79% – og det er til trods for at det ikke er et lovkrav at bruge cykelhjelm!

Det var alt for denne episode. Jeg håber du er blevet klogere på den danske cykelkultur. Tak fordi du lyttede med.

5 Comments on “#78 Dansk cykelkultur

  1. Tak fordi din lyttede.Det er super godt i cykelkultur👍🇩🇰🚴🚴‍♀️🚵‍♂️🚴🏻‍♂️

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*